Методичні рекомендації


Методичні рекомендації щодо викладання основ здоров"я у 2019-2020 н.р. ( ВАНО)

http://metodclaster.vn.ua/page/na_dop_met/5_2019/kaf_psiholog/Viddil_bezpeky_zyttidialnosti/Viddil_bezpeky_zyttidialnosti.pdf



Відділ «Основ безпеки життєдіяльності та охорони праці» тел. 55-65-79 Стужук М.І., завідувач відділу основ безпеки життєдіяльності та охорони праці РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ СЕРПНЕВИХ КОНФЕРЕНЦІЙ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЇ ЛАБОРАТОРІЇ ОСНОВ ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА ОХОРОНИ ПРАЦІ Вступ Реформування загальної середньої освіти передбачає модернізацію змісту освіти, що має ґрунтуватися на компетентнісному та особистісно орієнтованому підходах до навчання, а саме головне – орієнтуватися на здобуття учнями умінь і навичок, необхідних сучасній людині для успішної самореалізації у професійній діяльності, особистому житті, громадській активності. Статтею 12 Закону України «Про освіту» визначено мету повної загальної середньої освіти - всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності. Досягнення цієї мети забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині: вільне володіння державною мовою; здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання впродовж життя; На допомогу методисту, № 5, 2019 До нового 2019/2020 н.р. 2 громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей; культурна компетентність; підприємливість та фінансова грамотність; інші компетентності, передбачені стандартом освіти. Окрім того, усі компетентності однаково важливі і взаємопов’язані: елементи, притаманні одній компетентності впливатимуть на формування інших. Звертаємо особливу увагу, що у змісті всіх навчальних програм послідовно впроваджено компетентнісний підхід, який відповідає стратегічному напрямку розвитку освіти в контексті положень Концепції «Нова українська школа» та показано особливості запровадження наскрізних змістовних ліній «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність», які відображають провідні соціально й особистісно значущі ідеї, що послідовно розкриваються у процесі навчання й виховання. Наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» підсилює формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості: збереження, захист довкілля й усвідомлення сталого його розвитку, готовність брати участь у вирішенні питань навколишнього середовища і розвитку суспільства. Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність» забезпечує розвиток соціальної й громадянської компетентностей, розкриває суть поняття «відповідальний громадянин», визначає вектори його діяльності. Реалізації здоров’язбережувальної ключової компетентності сприяє наскрізна лінія «Здоров’я і безпека», орієнтуючи на формування учня як духовно, емоційно, соціально й фізично повноцінного громадянина, що дотримується здорового способу життя, активно долучається до облаштування безпечного для життя й діяльності середовища. В умовах істотних перетворень суспільного життя нашої країни основним завданням для педагогів є створення життєздатної системи освіти, її демократизація та гуманізація. Сучасним учителям доводиться адаптуватися до постійних змін в освіті. У таких умовах педагоги мають навчитися постійно змінюватись, переорієнтовуватись, підвищуючи кваліфікацію. На допомогу методисту, № 5, 2019 До нового 2019/2020 н.р. 3 Необхідність бути конкурентноспроможними вимагає від учителів постійно виявляти себе в нових аспектах професійної діяльності. Професійна компетентність є однією з ключових характеристик непересічної, самодостатньої, успішної особистості. Таким чином, перед педагогами постає завдання формуватися і розвиватися як життєво, психологічно, комунікативно, інтелектуально, емоційно, рефлексивно компетентним особистостям. Але не слід забувати і про здоров’я… Здоров’я – одне із основних джерел щастя, радості та повноцінного життя дітей, батьків, учителів, суспільства в цілому. Саме тому вчитель має створити оптимальні умови для збереження і зміцнення учасників освітнього процесу. Мета всіх здоров’язбережувальних освітніх технологій: сформувати в учнів необхідні знання, уміння та навички здорового способу життя; навчити їх використовувати здобуті знання у повсякденному житті. Календарно-тематичне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарно-тематичних планів та поурочних планів-конспектів є індивідуальною справою вчителя. Встановлення універсальних у межах закладу загальної середньої освіти міста, району чи області стандартів таких документів є неприпустимим. Автономія вчителя має бути забезпечена академічною свободою, включаючи свободу викладання, свободу від втручання в педагогічну, науково-педагогічну та наукову діяльність, вільним вибором форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі,розробленням та впровадженням авторських навчальних програм, проектів, освітніх методик і технологій, методів і засобів, насамперед методик компетентнісного навчання. Вчитель має право на вільний вибір освітніх програм, форм навчання, закладів освіти, установ і організацій, інших суб’єктів освітньої діяльності, що здійснюють підвищення кваліфікації та перепідготовку педагогічних працівників. При розробленні календарно-тематичного, системи поурочного планування вчителю/вчительці необхідно самостійно вибудовувати послідовність формування очікуваних результатів навчання, враховуючи при цьому послідовність розгортання змісту в обраному ними підручнику. Учитель може самостійно переносити теми уроків, відповідно до засвоєння учнями навчального матеріалу, визначати кількість годин на вивчення На допомогу методисту, № 5, 2019 До нового 2019/2020 н.р. 4 окремих тем. Адміністрація закладу загальної середньої освіти або працівники методичних служб можуть лише надавати методичну допомогу вчителю, з метою покращення освітнього процесу, а не контролювати його. При складанні календарно-тематичного планування учитель може використовувати його на власний розсуд, наприклад, для вдосконалення вмінь, дослідження місцевого середовища (довкілля), у якому мешкають діти, краєзнавчих розвідок, дослідницько-пізнавальних проектів та екскурсій, зокрема з ініціативи дітей. Крім того, пропонується наприкінці кожної чверті планувати корекційно-рефлексійний тиждень для подолання розбіжностей у навчальних досягненнях учнів. З метою створення умов для проектної діяльності учнів, здійснення спостережень, досліджень, виконання практико орієнтованих завдань протягом навчального року пропонується виділити час на проведення навчально-пізнавальної практики, екскурсій. Вибір змісту і форм організації такої навчально-пізнавальної практики заклад освіти визначає самостійно. Структура навчального року (за чвертями, півріччями, семестрами), тривалість навчального тижня, дня, занять, відпочинку між ними, інші форми організації освітнього процесу встановлюються закладом загальної середньої освіти у межах часу, передбаченого освітньою програмою. Організація освітнього процесу не повинна призводити до перевантаження учнів та має забезпечувати безпечні та нешкідливі умови здобуття освіти. Режим роботи закладу загальної середньої освіти визначається закладом освіти на основі відповідних нормативно-правових актів. Тому з метою якісної підготовки та проведення серпневих секційних засідань, рекомендуємо акцентувати увагу на реалізацію таких завдань: під час секції педагогів, які викладають основи здоров'я та впроваджують здоров’язбережні превентивні проекти в закладах загальної середньої освіти («Вчимося жити разом», «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю і наркотиків (ХОУП)», «Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ/СНІДу (Захисти себе від ВІЛ)», «Чесна гра», «Маршрут безпеки»):  Організація роботи методичного об'єднання вчителів, які викладають основи здоров'я та впроваджують здоров’язбережні превентивні проекти в закладах загальної середньої освіти: - аналіз роботи методичного об’єднання за 2019/2020 навчальний рік; - реалізація змісту методичної проблеми у 2019/2020 навчальному році; На допомогу методисту, № 5, 2019 До нового 2019/2020 н.р. 5 - організація та проведення практичних семінарів; - самоосвітня робота між засіданнями; - вивчення та поширення перспективного досвіду вчителів; - створення системного портфоліо педагогів, охоплених навчанням за програмами розвитку життєвих навичок щодо формування здорового способу життя і профілактики ВІЛ-інфекції («Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю і наркотиків (ХОУП)», «Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ/СНІДу (Захисти себе від ВІЛ)», «Чесна гра», «Маршрут безпеки», «Вчимося жити разом»); - умови забезпечення якісної організації освітнього процесу викладання основ здоров’я та впровадження здоров’язбережних превентивних проектів й практичної реалізації завдань здоров’язбережної освіти, а саме:  створення кабінету основ здоров’я у кожному навчальному закладі (наказ Міністерства освіти і науки України від 09.12.2009 р. № 1114 «Про затвердження Примірного Положення про навчальний кабінет з основ здоров’я загальноосвітніх навчальних закладів»; накази директора департаменту освіти і науки, молоді та спорту Кіровоградської обласної державної адміністрації від 15.08.2013 року №444 та 445);  навчання учителів, які викладають основи здоров’я та впроваджують здоров’язбережні превентивні проекти на основі розвитку життєвих навичок. Таким чином, викладання у 3-11 класах здійснюють педагогічні працівники, які мають відповідний документ про проходження навчання за методикою розвитку життєвих навичок (сертифікат), що дає їм право на викладання (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 17.08.2012 р. № 982, накази директора департаменту освіти і науки, молоді та спорту Кіровоградської обласної державної адміністрації від 15.08.2013 року №444 та 445, наказ начальника управління освіти, науки, молоді та спорту Кіровоградської обласної державної адміністрації від 18.05.2017 року № 413). Окрім того, учителі, які навчають учнів у 5-11 класах, повинні пройти ще й курси підвищення кваліфікації вчителів, які викладають основи здоров’я та впроваджують здоров’язбережні превентивні проекти, щоб оплата їхнього навантаження здійснювалася згідно з категорією (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 06.10.2010 р. № 930);  проходження навчання педагогами 1-11 класів за двокомпонентною моделлю (наказ начальника управління освіти, науки, молоді та спорту Кіровоградської обласної державної адміністрації від 18.05.2017 року № 413) згідно з програмою «Основи формування соціальної та На допомогу методисту, № 5, 2019 До нового 2019/2020 н.р. 6 здоров’язбрежувальної компетентності» учителями, які викладають основи здоров’я та впроваджують здоров’язбережні превентивні проекти, а також педагогами, які навчатимуть учнів відповідно до концепції «Нова українська школа» (гриф Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», протокол №3 від 10.04.2018 року, лист від 18.04.2018 року №22.1/12- Г-226).  Викладання «Основ здоров’я» у 2019/2020 навчальному році в контексті впровадження навчальної програми предмета й превентивних проектів: - опрацювання інструктивно-методичних рекомендацій; - опрацювання науково-методичного супроводу щодо інтеграції програми з розвитку соціальних навичок «Вчимося жити разом» у предмет «Основи здоров'я»; - психолого-педагогічні умови використання інноваційних технологій у процесі впровадження освітньої галузі «Соціальна і здоров’язбережувальна» навчальних програм для учнів 3-9 класів з предмета «Основи здоров’я»; - науково-методичне забезпечення викладання предмета й превентивних проектів: досвід, проблеми, перспективи; - планування роботи педагогів, які викладають основи здоров'я, безпеку життєдіяльності та впроваджують здоров’язбережні превентивні проекти в закладах загальної середньої освіти; - використання мультимедійних технологій та ресурсів мережі Інтернет у професійній діяльності вчителя та педагога-тренера; - упровадження інноваційних освітніх технологій навчання як засобу формування та розвитку професійної компетентності в закладах загальної середньої освіти.  Реалізація заходів Загальнодержавної цільової соціальної програми протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу на 2019-2023 роки: - упровадження в діяльність закладів загальної середньої освіти області обов’язкових профілактичних програм щодо протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу, рекомендованих МОН України; - удосконалення кадрового та матеріально-технічного забезпечення навчальних закладів сучасними інформаційно-методичними матеріалами з питань профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу і формування здорового способу життя; - проведення моніторингу результатів виконання Загальнодержавної цільової соціальної програми протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу на 2019-2023 роки та розпорядження Кабінету Міністрів України від 22 березня 2017 року №248-р «Про схвалення Стратегії забезпечення сталої відповіді на епідемії На допомогу методисту, № 5, 2019 До нового 2019/2020 н.р. 7 туберкульозу, в тому числі хіміорезистентного, та ВІЛ/інфекції СНІДу на період до 2023 року та затвердження плану заходів щодо її реалізації»; - підготовка звітів за показниками Регіонального плану моніторингу та оцінки ефективності заходів протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу; - проведення моніторингового дослідження щодо ефективності впливу предмета «Основи здоров’я», обов’язкового факультативного курсу «Захисти себе від ВІЛ» на формування в учнівської молоді навичок здорового способу життя і протидії проявам ризикованої поведінки у молодіжному середовищі; - здійснення контролю щодо впровадження програм формування здорового способу життя і профілактики ВІЛ-інфікування, охоплених навчанням за програмам розвитку життєвих навичок щодо формування здорового способу життя і профілактики ВІЛ-інфекції («Вчимося жити разом», «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю і наркотиків (ХОУП)», «Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ/СНІДу (Захисти себе від ВІЛ)», «Чесна гра», «Маршрут безпеки»); - здійснення підготовки педагогічних працівників з питань профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу і формування здорового способу життя для навчальних закладів всіх типів шляхом навчання на засадах розвитку життєвих навичок та за двокомпонентною моделлю відповідно до програми «Основи формування соціальної та здоров’язбрежувальної компетентності» (вчителів, які викладають основи здоров'я, безпеку життєдіяльності та впроваджують здоров’язбережні превентивні проекти в закладах загальної середньої освіти).  Модернізація освітнього процесу в контексті суспільних трансформацій та забезпечення рівного доступу до реалізації якісної здоров’язбережної освіти: - підвищення якості освіти шляхом оновлення змісту, форм і методів навчання та виховання; - упровадження компетентнісного підходу; - зміцнення матеріально-технічної бази; - підвищення рівня професійної компетентності педагогів. Наголошуємо, що з метою підвищення якості та результативності роботи вчителів, які викладають основи здоров’я та впроваджують здоров’язбережні превентивні проекти в закладах загальної середньої освіти Кіровоградської області, на сайті лабораторії основ здоров’я, безпеки життєдіяльності та охорони праці розміщені матеріали щодо науковометодичного супроводу організації освітнього процесу з питань викладання На допомогу методисту, № 5, 2019 До нового 2019/2020 н.р. 8 предмета «Основи здоров’я» та впровадження здоров’язбережних превентивних проектів (http://ozbjop.ucoz.ua/). Рекомендуємо для опрацювання та використання в роботі джерела: 1. Портал превентивної освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://autta.org.ua/ . 2. Інформаційно-освітні матеріали (ІОМ) з питань ВІЛ/СНІДу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.aidsfiles.net.ua/ . 3. Бібліотека Всеукраїнської Мережі ЛЖВ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.network.org.ua/books/library-method/ . 4. Інформаційно-освітній сайт «Взрослеем вместе!» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.sexualeducation.org.ua/ . 5. Публікації МБФ «Міжнародний Альянс з ВІЛ/СНІД в Україні» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.aidsalliance.org.ua/cgibin/index.cgi?url=/ua/library/index.htm . 6. Воронцова Т.В. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (початкова школа)/ Т.В. Воронцова, В.С. Пономаренко та інші. - К. : Видавництво «Алатон», 2016. – 232 с. 7. Воронцова Т.В. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (основна і старша школа)/ Т.В. Воронцова, В.С. Пономаренко та інші. - К. : Видавництво «Алатон», 2016. – 376 с. 8. Самуль В. Профілактика ВІЛ/СНІД на робочому місці в загальноосвітніх навчальних закладах. Посібник для тренера/ В. Самуль, С. Дубина, О.Березіна. – К. : Видавництво «Алатон», 2017. – 136 с. 9. Концепція навчання здорового способу життя на засадах розвитку життєвих навичок. – К.: Генеза, 2005. 10. Бойченко Т. Є. Здоров’язберігаюча компетентність як ключова в освіті України / Т. Є. Бойченко // Основи здоров’я і фізична культура. – 2008. – № 11-12. – С. 6-7. 11. Нормативно-правова база щодо впровадження європейських стандартів превентивної освіти //Т.П. Желєзнова. – Кіровоград: Видавництво: КОІППО імені В.Сухомлинського, 2013. – 42 с. 12. Навчання учнівської молоді за програмами розвитку життєвих навичок //Т.П. Желєзнова. – Кіровоград: Видавництво: КОІППО імені В.Сухомлинського, 2013. – 60 с. На допомогу методисту, № 5, 2019 До нового 2019/2020 н.р. 9 13. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. Захисти себе від ВІЛ. Тренінги життєвих навичок: [методичний посібник для педагога-тренера]. – Тернопіль: «Навчальна книга - Богдан», 2012. – 208 с. 14. Практичні рекомендації з питань реалізації політики щодо ВІЛінфекції в системі освіти України: інформаційно-методичний посібник /автори-упорядники: О.В. Єресько, С.С. Фіцайло, О.Г. Єщенко (та інші). – К.: Освіта, 2013. – 54 с.





ВАНО
Відділ виховної роботи тел. 55-65-67 Коц О.І., завідувач відділу виховної роботи ІНФОРМАЦІЙНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМЕНТАР ТА ПРАКТИКУМ ДО ЛИСТА МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ВІД 27.06.2019 №1/9-414 «ДЕЯКІ ПИТАННЯ ЩОДО СТВОРЕННЯ У 2019/2020 Н. Р. «БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА, ФОРМУВАННЯ В ДІТЕЙ ТА УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ ЦІННІСНИХ ЖИТТЄВИХ НАВИЧОК»

http://metodclaster.vn.ua/page/na_dop_met/5_2019/kaf_psiholog/Viddil_vuhovn/vuhovna_rob.pdf






Методичні рекомендації щодо викладання предмета
«Основи здоров’я» у 2018/2019 навчальному році
Відповідно до листа МОН України від 13.01.2017, та наказів № 52 «Про оновлення навчальних програм» , наказу №201 від 10.02.2017;Про структуру 2018/2019 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів»  на вивчення предмета «Основи здоров'я» у 2018/2019 навчальному році передбачено:
5-9 класи – 1 год. на тиждень
Інтегрований предмет «Основи здоров’я» передбачає розвиток здоров'язбережувальної компетентності шляхом набуття учнями навичок збереження, зміцнення, використання здоров'я та дбайливого ставлення до нього.
Мета інтегрованого предмета: формування в учнів свідомого ставлення до свого життя і здоров’я, оволодіння основами здорового способу життя,  навичками безпечної для життя і здоров’я поведінки.
Завдання предмета:
o       формування в учнів мотивації дбайливого ставлення до життя і здоров’я;
o       формування у школярів стійких переконань щодо пріоритету здоров’я як основної умови реалізації фізичного, психічного, соціального та духовного потенціалу людини з урахуванням її індивідуальних особливостей;
o       виховання у підлітків бережливого, дбайливого та усвідомленого ставлення до власного здоров’я як однієї з найвищих людських цінностей, потреби самопізнання та всебічного самовдосконалення;
o       ознайомлення учнів з основними принципами та закономірностями життєдіяльності людини в природному та соціальному середовищах, спрямованої на збереження життя і зміцнення здоров’я;
o       формування в учнів сталої мотиваційної установки на здоровий спосіб життя як провідної умови збереження і зміцнення здоров’я;
o       ознайомлення учнів з основними принципами, шляхами й методами збереження життя і зміцнення усіх складових здоров’я;
o       навчання учнів методам самозахисту в умовах загрози для життя;
o       навчання учнів методам самооцінки і контролю стану і рівня здоров’я протягом усіх років навчання;
o       розвиток навичок учнів, спрямованих на заохочення вести здоровий спосіб життя.
Навчальна програма побудована на основі інтегрованого поєднання елементів знань щодо збереження і захисту життя та зміцнення здоров’я людини.
Зміст тем розгорнуто відповідно до Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти. До кожного розділу програми визначені обов’язкові результати навчання, спрямовані на досягнення учнями здоров’язбережувальної, соціальної, загальнокультурної та інших компетентностей.
Конкретним результатом навчання має бути розвиток здоров’язбережувальних компетенцій  учнів, зокрема, збільшення обсягу знань щодо збереження життя та зміцнення здоров’я, поглиблення навичок та умінь (зокрема прийняття рішень, розв’язання проблем, творчого та критичного мислення, спілкування, самооцінки та почуття гідності, протистояння негативному психологічному впливові, подолання емоцій та стресу, а також розвиток співчуття і відчуття себе як громадянина), усвідомлення учнями необхідності відповідати за своє життя і здоров’я.


Зміст програми структуровано за чотирьма розділами:
1) Здоров’я людини. 
2) Фізична складова здоров’я.
3) Психічна і духовна складові здоров’я.
4) Соціальна складова здоров’я.
Особливість методики проведення уроків інтегрованого предмету «Основи здоров’я» полягає в тому, що оволодіння сприятливими для здоров’я і розвитку особистості життєвими навичками потребує багаторазового вправляння, насамперед у процесі групової взаємодії.
Запорукою формування здорової особистості учня є взаєморозуміння, взаємоповага, толерантність, творче співробітництво всіх учасниківосвітнього процесу. Увага вчителя має бути зосереджена на проведенні занять з використанням методів навчання, що ґрунтуються на активній участі всіх учнів: роботі в групах, обговоренні, мозкових штурмах, розробці концептуальних карт, рольових іграх, дискусіях, творчих проектах, інтерв’ю, аналізі життєвих ситуацій, екскурсіях, моделюванні розв’язання проблеми тощо.
Особливу увагу необхідно надати позитивній мотивації учнів не лише на вибір здорового способу життя, а й активну, щоденну й поступальну їх дію за правилами й вимогами збереження життя й зміцнення здоров’я.
Успішна реалізація програми інтегрованого предмета «Основи здоров’я» можлива лише на засадах активної співпраці, партнерства всіх учасників навчально- освітнього процесу (учнів, педагогів, сім’ї та громади), що передбачає й уможливлює:
1) особистісно орієнтоване навчання;
2) збагачення змісту інтегрованого предмета емоційним, особистісно значимим матеріалом;
3) використання інтерактивних методів навчання;
4) стимулювання позитивних інтелектуальних почуттів учнів, послідовну диференціацію та індивідуалізацію вивчення цього предмета;
5) роботу учнів із різними джерелами інформації, різними видами і типами ресурсних матеріалів;
6) відпрацювання практичних дій при вивченні кожної теми;
7) створення умов для активного діалогу між учасниками-партнерами навчально-освітнього процесу (учнів, учителів, членів сім’ї, громади) та вільного вибору учнями навчальних завдань і способів поведінки;
8) залучення учнів до самооцінювання різних видів своєї діяльності, у тому числі й розвитку життєвих навичок;
9) багатоваріантність форм різних видів діяльності учнів;
10) залучення до активної співпраці сім’ї та громади.
Об’єктом оцінювання навчальних досягнень учнів з основ здоров’я є знання, вміння та навички, емоційно-ціннісне ставлення до навколишньої дійсності, правила поведінки учнів в життєвих ситуаціях.
Позитивно оцінюється кожний крок учня, спрямований на:
- підвищення рівня знань про здоров’я і безпеку життєдіяльності, здоровий спосіб життя, уміння використовувати здобуті знання для зміцнення доров’я;
- набуття навичок, що сприяють розвитку та взаємозв’язку усіх складових здоров’я (фізичній, соціальній, психічній та духовній    );
- позитивне ставлення до здорового способу життя.
У 9 класі завершується вивчення навчального предмета «Основи здоров’я» і тому важливо узагальнити і систематизувати знання учнів щодо здорового способу життя, акцентуючи увагу на формуванні свідомого ставлення до власного здоров’я та його збереження. Особливу увагу необхідно приділити позитивній мотивації учнів не лише на вибір здорового способу життя, а й активну, щоденну і поступальну дію,спрямовану на збереження життя й зміцнення здоров’я.
Зміст, структура, методичний апарат підручників підпорядковані загальній меті - формуванню і розвитку здоров’язбережувальної комптентності учнів.
Навчально-методичне забезпечення, рекомендоване Міністерством до використання в закладах освіти, зазначено у Переліках навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених на офіційних веб-сайтах Міністерства освіти і науки України та Інституту модернізації змісту освіти.
Доводимо до Вашого відома, що у 2018/2019 н.р. буде проводитись Всеукраїнський конкурс «Вчитель року-2019» у номінації «Основи здоровя» (наказ МОН № 603 від 07 червня 2018р.).
Враховуючи вищевказане, пропонуємо розглянути подані матеріали на засіданнях районних/міських методичних об’єднаннях учителів «Основи здоров’я», та прийняти відповідні рекомендації стосовно підвищення ефективності викладання предмету у 2018/2019 навчальному році.
Підручники з основ здоров’я:
-    підручник «Основи здоров’я. 5 клас» – автори: Т. Є. Бойченко, С. В. Василенко, І. П. Василашко, Н. С. Коваль, О. К. Гурська, видавництво «Генеза»;
-    підручник «Основи здоров’я. 5 клас» – автори: І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко, видавництво «Алатон».
-    підручник «Основи здоров’я. 6 клас» – автори: Т. Є. Бойченко, С. В. Василенко, І. П. Василашко, Н. С. Коваль, О. К. Гурська, видавництво «Генеза»;
-     підручник «Основи здоров’я. 6 клас» – автори: І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко, видавництво «Алатон»;
-   «Основи здоров’я» - підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.);
-   «Основи здоров’я» - підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Тагліна О. В.);
-   «Основи здоров’я» - підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Бойченко Т. Є., Василашко І. П., Гурська О. К., Коваль Н. С.);
-   «Основи здоров’я» - підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Поліщук Н. М.);
-   «Основи здоров’я» - підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів» (авт. Василенко С. В., Гущина Н. І., Коломоєць Г. А.);
-  Із результатами конкурсного відбору підручників для учнів 8-х класів загальноосвітніх навчальних закладів можна ознайомитися на сайті МОН за посиланням: 
http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/konkurs-pidruchnikiv-2016//.




  Методичні рекомендації до проведення свята Дня знань у 2018-2019 навчальному році



Бугайчук Н.В., методист з виховної роботи комунального навчального закладу «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради»;
Степанова Н.М., кандидат філософських наук, методист лабораторії гуманітарних дисциплін комунального навчального закладу «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради»

СВЯТО НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО РОКУ
У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ

Кожного року 1 вересня українська громадськість відзначає День знань – день початку нового навчального року. Державним святом його проголошено   з 1 вересня 1984 року. Традиційно свято супроводжувалося урочистими заходами – шкільними лінійками, на яких  були присутні всі учні, вчителі, запрошені гості.   В суспільстві склався стереотип, що з року в рік на урочистих лінійках під палючим сонцем чи рясним дощем розповідаються ті самі вірші та лунають ті самі пісні про школу й дитинство. Це стереотипне мислення налаштовує батьків на негативне сприйняття таких урочистостей. 
Зрозуміло, що не у всіх школах лінійки довгі та нудні, багато закладів середньої освіти можуть похвалитися цікавими традиціями святкування 1 вересня. Тому наразі деякі школи відмовляються від традиційного проведення 1 вересня, замінюючи їх іншими заходами, активно ведуться пошуки нових форм його проведення.
Крім того, і Міністерство освіти і науки України рекомендує відійти від стандартного проведення «першого дзвоника» у форматі лінійки. Ми впевнені, що наші педагоги та директори закладів освіти творчі, винахідливі, оригінальні, талановиті, креативні, і вони мають своє нестандартне бачення проведення цього свята.
Тому пропонуємо ознайомитися, як цей день проходить у наших сусідів, ближніх і далеких.
Перший день у школах Німеччини, зазвичай, святковий. Малеча приходить із батьками, інколи – з усією родиною. Проводиться фотосесія. Може проходити богослужіння, екскурсія для першокласників по школі. Інколи учні старших класів готують для «першачків» концерт. Квітів вчителям не дарують, але до Дня знань 6-річні першокласники, за традицією, разом з батьками склеюють конусоподібний кульок із паперу і прикрашають його аплікацією. Потім батьки складають туди солодощі, іграшки та різні цікаві дрібниці.
Обов’язковий момент – урочистий вихід нових учнів у супроводі класного керівника із загальної зали в клас. Там вони знайомляться і отримують перше завдання додому – намалювати те, що лежало в їхніх кульках.
У Австрії першокласники також вирушають до школи з Schultüte – пакунком школяра. Ця традиція існує ще з XIX століття. Раніше великий яскравий пакунок батьки та родичі наповнювали солодощами для малюка. Нині туди кладуть канцелярське приладдя, іграшки, книжки. Звичайно, є там і солодкий сюрприз.
Адміністрація школи влаштовує святкування у великій залі школи чи, наприклад, у ратуші. Старші учні готують концерт, потім дітям видають їхні Schultüte й інколи – маленькі букетики квітів. Під час переходу до старшої школи діти також дивляться концерт, потім отримують книжки в подарунок і йдуть на екскурсію школою.
У Нідерландах навчальний рік починається тільки в понеділок, можливо, - і в середині серпня. Всіх дітей збирають разом, директор висловлює промову. Квіти прийнято дарувати не в перший день навчального року, а в останній. Проводиться конкурс листівок. Всі діти під час канікул надсилають в школу листівки, саморобні, оригінальні. Переможців нагороджують чимось цікавим і обов’язково – морозиво за рахунок школи.
Перший понеділок вересня у Канаді називається Днем Праці – Labor Day – це загальнодержавний вихідний і вважається офіційним закриттям літнього сезону. А навчання стартує наступного дня – у перший вівторок вересня. Лінійок немає. У перший вівторок вересня всі учні збираються в спортзалі, директор висловлює невеличку промову, потім всі розходяться по класах і починається навчання. У другі вихідні вересня влаштовується Family Fun Day (сімейний розважальний день). На подвір’ї школи ставлять батути та різні атракціони, влаштовують частування.
У Ізраїлі перший день навчання – 1 вересня. Але в ізраїльських школярів початок вересня іноді сповнений вихідних через єврейський новий рік та інші свята – в такому разі, початок навчання відбувається пізніше 1 вересня. Діти приходять до школи на перший урок о 8:15, знайомляться, спілкуються зі своїми однокласниками. Святкова лінійка проходить під час другого уроку – школярі пишуть на повітряних кульках побажання і запускають їх в небо.
У Японії першокласники йдуть до школи в шість років на початку квітня, коли починає цвісти сакура. Тут вважають, що весна – це початок нового життя, тому саме час починати вчитися. Святкова лінійка проводиться тільки для першокласників в актовій залі. Їх вітають вчителі, вирішують організаційні питання з батьками, і в першій половині дня діти йдуть додому. Потім у першокласників і батьків є тиждень на підготовку до школи. І вже через тиждень, в школу йдуть всі школярі.
У Камбоджі малюки вперше знайомляться зі школою 1 жовтня. Перший день школи тут такий, як і інші. Ані квітів, ані тортів. Але іноді діти дарують вчителю подарунки: мило, рушники, побутові прилади – в залежності від добробуту учнів та престижності школи.
У багатьох країнах, наприклад, у Франції, Великій Британії, Норвегії, Фінляндії, Індії перше вересня – це несвятковий день, а просто початок нового навчального року [4].
На наше переконання, певні урочистості є важливими для перших, п’ятих, десятих та одинадцятих класів, але усіх інших дітей не обов’язково залучати до урочистої лінійки. Важливо пам’ятати – що це святкування Нового навчального року.Зазвичай, святкуючи новий рік, люди веселяться, загадують бажання, мріють, пригощаються смачненьким, дарують один одному подарунки, одним словом, свято, переповнене бажань, мрій і задоволення.



ДЛЯ НАЙМОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Для «первачків» і їхніх батьків замість класичної лінійки можна організувати веселий квест. Захід може проходити на території навчального закладу чи у приміщенні школи, наприклад в їдальні, спортзалі, гардеробі, бібліотеці, учительській, кабінеті директора і т.д. Завдання для квесту повинні бути легкими у виконанні, як для першокласників, так і для їхніх батьків, веселими, з гумором.
Завдання можуть бути у вигляді картинки із загадкою-підказкою: з’єднати крапки, зібрати пазл, зафарбувати потрібні елементи, знайти відмінність, або у вигляді віршованих загадок, акровіршах. Кожна картка вказує на місце, де розташована наступна локація, на якій потрібно виконати якесь завдання і отримати наступну картку. В результаті весь ланцюжок призводить до зустрічі всіх у класі і сюрпризу.
У холі школи можна зібрати «Бажасики». Діти вибирають картинку з малюнком – очікуваннями від школи, наприклад картинки, які символізують друзів, знання, веселощі і т.д. Батьки у цей час збирають таблички-очікування з надписами «друзі», «знання», «веселощі» і т.д. У кого співпадуть відповіді проходить на наступний етап, якщо відповіді не співпали - виконують завдання (стрибки через скакалку, присідання, виконання віршика і т.п.)
У гардеробі зупинка «Збери дитину до школи» або конкурс «Ділового костюму». Бути чи не бути шкільній формі – це питання хвилює багатьох батьків, от є можливість в жартівливий спосіб обговорити, а, може, навіть і вирішити важливе питання стилю одягу школярів.
У їдальні запропонуйте батькам скласти меню«Корисний сніданок» з написаних або намальованих страв,ще краще не обмежуйте фантазію і креативність батьків, дайте їм лише маркери і папір.
У спортзалі, у залежності від спортивної підготовки батьків, можна організувати щось від примітивної естафети до реальних міні поєдинків в підтягуванні, віджиманні або командні ігри (баскетбол, волейбол).
У бібліотеці організуйте «Літературний флешмоб»для батьків. Візьміть найближчу до вас книжку відкрийте на 14 сторінці та прочитайте всім дітям перше речення.
У учительській (кабінеті директора) можна організувати зупинку «Розділяй і володарюй», мета якої - окреслити коло певних функцій педагогів, адміністрації навчального закладу та ознайомити батьків з адміністративною і кримінальною відповідальністю за невиконання батьківських обов’язків. Багато батьків мають ілюзію, що вчителі в школі можуть навчити їхніх дітей всьому необхідному для дорослого життя. Але саме батьки відповідальні за правильне виховання дітей. Це не функція школи. Згідно з Конституцією України батьківські права та обов'язки носять конституційний характер. Їхнє право на виховання дітей є передумовою здійснення обов'язків щодо виховання. Відмовитись від своїх прав та обов'язків батьки не можуть. Вони можуть їх втратити після суду. (Стаття 52Конституції України)
Готуючись до такої серйозної зупинки – квесту, пам’ятайте, що це святковий день, тому не потрібно влаштовувати дискусії, а лише спонукати батьків задуматися, що саме вони повинні показувати приклад і подавати своїм дітям важливі життєві уроки. Вчителі можуть доповнювати, але саме близьких родичів будуть наслідувати діти.
Завершується квест в навчальному кабінеті класу створенням «Колажу мрій», «Дошки бажань» та першим спільним уроком для дітей і батьків або чаюванням.




ДЛЯ УЧНІВ СЕРЕДНЬОЇ ТА СТАРШОЇ ШКОЛИ

Для учнів середньої і старшої школи ми пропонуємо провести інтерактивну виставку-гру «Новий погляд на рідну школу» з презентацією кабінетів природознавства, майстерні для п’ятикласників; біології, географії для шестикласників; хімії, фізики для семикласників і т.д.
Інтерактивна виставка-гра – це поєднання інформаційної та ігрової діяльності, крім того формат не тільки відповідає пізнавальним потребам учасників, а й звертається до їхніх емоцій. Переважно всі діти відкриті до нових знань, особливо коли ці знання подано цікаво, привабливо та дотепно. Головне завдання зацікавити аудиторію шкільними предметами. Інтерактивна виставка-гра працює одночасно в кількох місцях (кабінетах). Учнів об’єднуємо в групи по 5-10 осіб для того, щоб всі брали участь і змогли висловити свою думку. Розташувати виставку-гру доречно у кабінеті фізики, хімії, географії, літератури, майстерні тощо, в залежності від можливостей школи. А далі дайте волю і нестримуйте креатив учителів-предметників.
У кабінеті хімії «Гаррі Потер» проводить дослід алхіміків і знаходить «філософський камінь», золотий пісок, вогненний порошок або приборкає «змію» з таблетки сухого спирту та кількох таблеток глюконату кальцію.
«Таємний агент» пише таємного зашифрованого листа і використовує неспалиму нитку або неспалимий платок, а ще краще неспалиму торбинку для монет.
«Добрий лікар» зовсім не боляче «розріже» вам руку або застосує «живу» і «мертву» воду.
Більше цікавих дослідів знає учитель хімії і Інтернет:
ü    Сайт «Цікаві досліди з хімії», URL:http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/tsikavi-doslidi-z-khimiyi.html
ü    Найпростіші цікаві досліди з хімії, URL:https://yusmal.livejournal.com/1012310.html
ü    Дитячий портал «Пустунчик», URL : https://pustunchik.ua/ua/online-school/chemistry/zanimatelnyye-opyty-dlya-detey
ü    Сайт «Цікава хімія», URLhttp://cikavahimiya.blogspot.com/p/blog-page_26.html
ü    Сайт «Хімія - це цікаво», URL:http://himijazezikavo.blogspot.com/p/blog-page_79.html
У кабінеті фізики можна провести показ законів фізики «цікава наука» Це сприятиме мотивації до навчання і буде першим кроком до наукової грамотності, головне пам’ятати про безпеку.
Запропонуйте учням стати «повелителем води» або подаруйте кожному «особисту веселку». Детальніше на сайті: Наукові експерименти для дітей. Фізика - https://pustunchik.ua/ua/online-school/physics/tsikavi-doslidy-z-fizyky-dlia-ditei
Якщо у друзях вашої школи є птахофабрика то для вас не буде проблемою «Прогулянка яйцями». Два десятки яєць в лотках і чудова розвага готова. Вчені стверджують: якщо правильно поставити ногу, розподіливши рівномірно вагу, можна прогулятися по них босоніж. В цілях гігієни покладіть на яйця тонку дошку або металеву пластину. Деталі та інші цікаві досліди на дитячому порталі «Пустунчик», режим доступу: https://pustunchik.ua/ua/online-school/physics/domashniye-opyty-eksperimentiruyem-vmeste-s-detmi.
У кабінеті біології (природознавства) можна власноруч виготовити еко-сувенір «Трав’яничка» на пам’ять про свято Першого дзвоника. Для цього потрібно взяти шкарпетки, ґудзики, голку і нитку, ножиці, ґрунт, насіння.
Більш детально ознайомитися з методикою виготовлення трав’янички можна на дитячому порталі «Пустунчик», режим доступу:https://pustunchik.ua/ua/online-school/biology/botany/tsikavi-doslidy-z-roslynamy.
Можна об’єднатися в команди і провести змагання: хто знає більше віршів або пісень, в яких згадуються рослини. («Ходить гарбуз по городу», «Ой у лузі червона калина», «Вітер з гаєм розмовляє», «По діброві вітер виє», «Реве та стогне Дніпр широкий», «Садок вишневий коло хати», «Тече вода з-під явора», «А в полі береза, а в полі кудрява», «Горіла сосна палала», «У вишневому саду», «Не шукай любисток», «Біля млину калина», «Весна, веснянка», «Зелененький барвіночку», «Мамина вишня», «Несе Галя воду», «Ой під вишнею», «Ой у вишневому садочку», «Ой на горі два дубки», «При долині кущ калини», «У вишневому садочку», «Червона рута», «Чорні очка, як терен» і т.д.)
Як варіант, можна підготувати «Мікровиступи з макрозмістом». Це хитромудрі завдання з несподіваними рішеннями. Надіюсь у кожного вчителя-професіонала такі є і допоможе вам наукова бібліотека і всесвітня мережа Інтернет.
У кабінеті географії запропонуйте учням скласти валізу в подорож Карпатськими горами, або в місто музеїв Переяслав-Хмельницький, або на море в Одесу та ін. З такої інтерактивної гри зрозуміємо: чи готові діти до самостійного прийняття зваженого рішення. Що виберуть планшет, ноутбук, стильний одяг і модне взуття чи телефон, зручне взуття і рюкзак.
Для учнів 9 класу можна ускладнити завдання, обмеживши вагу валізи, проговоривши в умовах гри що на борт літака не можна більше 20 кг. багажу і обмеживши бюджет поїздки.
Для організації гри вам знадобляться картинки різних валіз, сумок, рюкзаків та ін. вкрай необхідних та не дуже необхідних речей. Для того, щоб гра не затягнулася, необхідно ретельно продумати і скласти таблицю ваги і ціни всіх предметів. Підготувати питання-уточнення, питання-підказки, навідні, допоміжні запитання щоб не перетворити гру на урок.
У майстерні організуйте виставку кращих виробів школярів. Укабінеті праці можна виготовити мотанку-травницю як оберігдоброго здоров’я для всієї родини або оберіг на відмінне навчання і забрати до дому, щоб зберігати цілий рік.
У кабінеті літератури заздалегідь готується «Тема для поеми» і вчитель пропонує учням підібрати рими до заданих слів, а потім разом вони складають вірш (поему, оду, …).

ДЕЯКІ МЕТОДИЧНІ АКЦЕНТИ НА ЗАКІНЧЕННЯ
Окрім цього, ми зауважуємо, що, готуючи шкільне свято, необхідно проаналізувати наявні ресурси. Одним із найкращих, найкреативніших і найдоступніших ресурсів підготовки до свята у навчальному закладі є учителі-предметники, які можуть організувати «навчальний пікнік»,на якому будуть пригощати «інтелектуальною їжею», «смаженими фактами», або  експериментальні майданчики юних фізиків, хіміків, біологів, географів, ботаніків, астрономів або майданчики «прикольно про головне»,«наука в побуті». На цих локаціях провести змістовні, корисні, цікаві для дітей і дорослих досліди:
ü Досліджуємо чіпси.
ü Гейзер з кока-коли.
ü Батарейка з лимона.
ü Намалюйте картину вогнем.
ü З допомогою лимона запустіть ракету.
ü Фізика – не тільки для школярів.
ü Запропонуйте дітям молоко, дорослим вино з однієї пляшки тільки прослідкуйте щоб ніхто не скуштував.
Скористайтеся підказками з сайтів:
ü    Хімікус-Цікавікус, режим доступу:http://lnzchem.blogspot.com/2011/03/blog-post_15.html
ü    Цікаві досліди з хімії, режим доступу:https://www.slideshare.net/ssusera7311d/ss-59337739
ü    Видовищні фізичні та хімічні, досліди режим доступу:https://naurok.com.ua/post/vidovischni-fizichni-ta-himichni-doslidi-yaki-spodobayutsya-vashim-uchnyam 
ü    Цікаві хімічні досліди з лимоном для дітей, режим доступу:http://poradum.com.ua/the-hands/11250-cikavi-ximichni-doslidi-z-limonom-dlya-ditej.html
Старшокласники матимуть можливість проявити свої знання допомогти вчителям або виступити в ролі«руйнівників міфів».
Набирають популярності серед учнівської молодіімітаційні ігри, які розвивають уяву та навички критичного мислення. Наприклад, імітаційна гра – «Допоможи іноземцю». За умовами «Іноземець» не володіє українською мовою і зовсім її не розуміє, а має пройти в бібліотеку, (магазин, на головну площу вашого міста і т.п.). У ролі іноземця може виступати учитель, старшокласник, хтось з громади. Єдина вимога – знання іноземної мови і бажано акторський талант. Для більшої достовірності не забудьте загримувати «іноземця» до невпізнанності.
Сьогодні імітаційні ігри, імітаційне моделювання дедалі ширше застосовуються у різноманітних сферах, передовсім в економіці, політиці, соціології, екології, адмініструванні, освіті, міському плануванні, історії. Їх використовують для підготовки фахівців відповідної кваліфікації, розв’язання окремих завдань досліджень, прогнозування, апробування запланованих нововведень [6].
На шкільному святі імітаційні ігри можуть бути різнопланові. Спочатку необхідно визначити тему для імітації, потім спланувати необхідний інвентар, продумати ролі учасникам. Надайте учням достатньо інформації і підказок, щоб вони могли впевнено виконувати всі передбачені завдання та процедури і одночасно мали простір для імпровізації.
Імітаційна гра «Подія в горах (лісі, на морі)» У грі потрібно продемонструвати і знання із географії, екологічні знання, і перша домедична допомога, і дружба та взаємодопомога, і  не тільки знання, а і цінності. Головне - пам’ятати про безпеку дітей і про те що це свято, а не екзамени, тому заздалегідь продумайте запитання для підбиття підсумків.
Учитель образотворчого мистецтва разом із старшокласниками може організувати «Б’юті зону» майданчик краси. Важливо тільки пам’ятати, що для дитячогофейс-арту – малюнку на обличчі, необхідно ретельно підготуватися і використовувати тільки безпечні фарби. Необхідно проявити фантазію, відійти від стереотипів.
Доречним буде організувати на шкільному подвір’ї майданчики для селфі і фотографій. Майданчики повинні бути безпечними, святково оформленими і мати в собі символи школи, наприклад на фоні фасадної вивіски з назвою школи.
Крім того, ресурсом можуть бути розташовані поруч з школою парк, стадіон, будинок культури, будинок дитячої та юнацької творчості і т.п.
Якщо керівники гуртків, студій, команд, ансамблів тощо, збудинку культури, будинку дитячої та юнацької творчості, спортивного клубу хочуть виступити перед школярами щоб зацікавити їх своїм захопленням та залучити до гурткової роботи, запропонуйте їм підготовити тизер (teaser) - рекламне повідомлення, зроблене як загадка, що містить частину інформації про продукт, але ніяк його не називає [2]. Або організувати кампанію-дражнилку –рекламну кампанію, яка зазвичай складається з ряду маленьких, зашифрованих, манливих повідомлень, які передують більшій, повнорозмірній кампанії або іншій важливій події [2], наприклад, початку Нового навчального року у будинку дитячої та юнацької творчості, який починається традиційно 15 вересня. Розпочинатися кампанія-дражнилка може з невеличких оголошень, записок-загадок, розміщених в несподіваних місцях, які приведуть на галявину (майданчик, клас), де розташована виставка виробів гуртківців або проводиться майстер клас, або показові виступи учасників гуртків, студій, спортивних команд. Тут кожен бажаючий може отримати «карту росту» / «мапу скарбу», простіше кажучи, розклад роботи гуртків позашкільного освітнього закладу з детальним описом розташування і маршрутом і як туди дістатися.
Традиційні майстер-класи, презентації, виставки, міні-квести, які надихнуть школярів на участь у гуртках, студіях, командах, ансамблях будинку культури, будинку дитячої та юнацької творчості, спортивного клубу, також будуть доречними на шкільному святі.
         Ресурсом може бути шкільна футбольна (волейбольна, баскетбольна та ін. команда, танцювальний колектив, ансамбль, батьки учнів, успішні випускники школи і т.п. Можливо доречним буде організувати фан-зони – майданчики, призначені для розміщення вболівальників, фанатів, прихильників, шанувальників на шкільному подвір’ї.
Якщо в школі є знаменитості, наприклад переможці обласних, всеукраїнських змагань, конкурсів, олімпіад, або відомі, популярні, цікаві та шановані в громаді люди можна організувати прес-конференцію з автограф-сесією. Така автограф-сесія запам’ятається і старшокласникам «шкільним знаменитостям» та спонукатиме їх до нових вершин.
Реформа Нової української школи передбачає, що вчителі разом із батьками утворюють партнерство, у центрі якого знаходиться дитина. Коли батьки беруть участь у шкільних заходах, співпрацюють з учителем, дитина бачить, що всі значимі для неї дорослі піклуються про неї, відтак зростає і самоповага. Свято нового навчального року  – це можливість домовитися з батьками, бабусями, дідусями, ін. родичами та вчителями про єдиний виховний вплив на дітей, почути очікування батьків від освітнього процесу та озвучити в ігровій та жартівливі формі свої педагогічні очікування.
Дайте можливість батькам почуватися дорогими, бажаними гостями на святі. Залучайте їх до підготовки, проведення та участі у всіх локаціях, довіряйте батькам, делегуйте частину обов’язків, дайте їм можливість на собі відчути всі принади вчительської праці.Завдання для активних батьків:
ü Організуйте дитячий колектив і вивчіть спортивну кричалку-підтримку, або девіз з дітьми.
Степ широкий! Червона калина!
Наша славна Україна!
Ми веселі та сміливі
З нами завжди будеш в силі!
Завжди впевнено тримайся
І ніколи не здавайся!
Перемога – наше діло,
Ми йдемо до неї сміло!
Команда наша супер,
Команда наша клас!
Ніхто не переможе нас!
Якщо хочеш бути клас,
То приєднуйся до нас!
ü    Порахуйте дітей, поки вони граються, (підвищувати голос, заставляти зупинитися або строїти в колону не можна).
ü    Проведіть із дитячим колективом гру з свого дитинства («хованки», «квач», «резиночки», «класики», «вибивний», «море хвилюється раз», «вишибали», «їстівне-неїстівне»).
ü    Організуйте дитячий колектив на добру справу (зацікавте, метикуйте, проявіть кмітливість, згадайте дитинство).
Також в ролі ресурсу можуть виступати дружні відносини з громадою, міською (сільською) радою, місцевим підприємством які братимуть активну участь у святі, нададуть призи для конкурсів та подарунки для першокласників або організують частування.
Учні 10-11 класів можуть підготовити Челенж випускника. Челенж – виклик, дія на спір, зазвичай оформлена як відеоповідомлення. Головне завдання педагога - не стримувати креативну фантазію старшокласників, а направити її в правильне русло. Челенж може носити спортивний характер, наприклад «Ми учні 11 класу підтягуємося 120 разів, і передаємо естафету учням 10 класу». Челенж може бути екологічний «Ми учні 9 класу посадили на квітниках біля школи 10 кущів троянд і передаємо естафету учням 8 класу». А може бути трудовим «Ми учні 4 класу виготовили 10 годівничок і передаємо естафету 3 класу».
У багатьох закладах освіти, особливо в сільських, там де є дружні стосунки з місцевою владою і громадою вже стало доброю традицією завершувати свято «Кашею», «Родинним вогнищем». На галявині кожен клас облаштовує своє місце для відпочинку, діти прикрашають галявину, дорослі готують кашу. Важливо пам’ятати про екологічне виховання, показати дітям в якому стані потрібно залишити галявину після відпочинку.
Організовуючи загальношкільне свято і плануючи запуск повітряних кульок, задумайтеся про те, що повітряні кульки можуть подорожувати багато кілометрів, забруднюючи наші міста та села, крім того багато тварин не усвідомлюють різниці між їжею і тим матеріалом, з якого виготовлені кульки. Коли тварини ковтають матеріал, з якого зроблена повітряна кулька, у них блокується стравохід, і незабаром вони гинуть від голоду, ще пташки часто заплутуються в нитках прив’язаних до кульок і також гинуть.


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.                Арендарчук О. А. Ми – українці : масовий захід / О. А. Арендарчук // Позакласний час. – 2004. – № 1/2. – С. 36–37.
2.                Вікіпедія. Вільна енциклопедія. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/
3.                Вікентьєва В. В. Я – дитина України!: сценарій / В. В. Вікентьєва, Л. О. Нечипорук, Т. В. Вільчанська // Позакласний час. – 2008. – № 10. – С. 61–62.
4.                День знань у світі: у кого свято, у кого – будень.[Електронний ресурс]. – Режим доступу:https://zik.ua/news/2016/09/01/den_znan_u_sviti_vid_liniyok
5.                Іваниців Я. О. Ми із того краю, де сопілка грає / Я.О. Іваниців // Позакласний час. – 2011.– № 5. – С. 24-26.
6.                Іваненко Л. Імітаційні ігри – ракурси й перспективи / / Л. Іваненко. – Вісн. НАН України. – 2007. – №5. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://visnyk-nanu.org.ua/sites/default/files/pictures/11.pdf

7.                Любіть Україну всім серцем своїм! / Наталія Бугайчук. – Черкаси: Вид. кнз «ЧОІПОПП ЧОР», 2017. – 32 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар